Веб студія » Блог » Як запатентувати стартап в Україні - поради експертів
Дата публікації: 5 Серпня 2020

Як запатентувати стартап в Україні – поради експертів

Той, хто створює стартап вважає, що його ідея унікальна і неповторна. Це може і так, але почастішали випадки, коли один і той же стартап реалізується відразу декількома підприємствами. В результаті цього виникають конфлікти і судові позови. Для того, щоб ідея виявилася реально унікальною, варто відразу подбати про захист авторських прав на винахід.

Захист від конкурентів – монополізація прав на технічні або графічні рішення стартапу, які забезпечують йому індивідуальність і життєдіяльність. Безумовно, запатентувати винахід можна, проте це досить кропіткий і затягнутий процес. Щоб захистити свій стартап необхідно перевірити, чи немає запатентованих аналогічних об’єктів, описати в подробицях свій винахід і подати заявку, яка може знаходиться на розгляді до двох років. У статті ми розповімо, що необхідно патентувати і що для цього потрібно.

Навіщо стартапу патентування?

На жаль не всі розуміють, що отримання патенту на технологію або продукт – невід’ємна частина комерціалізації стартапу. Але тільки в цьому випадку розробник буде знати, що його права захищені. Такий документ виступає гарантією захисту від патентного троллінгу.

Також патентний пошук, який проводиться на першому етапі процедури, допоможе дізнатися про інші існуючі патенти, про які ви могли і не знати. Ви зможете вчасно внести в свій проект невеликі зміни зробивши його унікальним. Якщо ж ви шукайте інвестора для фінансування, наявність патенту тільки підкреслить серйозність вашого проекту і знизить ризик щодо недобросовісних дій з боку інвестора.

Переваги патентування:

  • Захист вашого продукту / технології від впливу конкурентів і копіювання;
  • Знижує ризик патентного троллінгу;
  • Пошук інвестора спроститься в рази;
  • Можливість передавати права третім особам.

Що патентувати?

Не потрібно патентувати все підряд, адже патентування – процедура непроста і досить складна. Дана процедура актуальна для ключових технологій, інноваційної та комерційної цінності, там, де може швидко з’явиться конкуренція.

Для розуміння, розділимо стартап на складові і розглянемо, що з цього варто патентувати.

Ідея стартапаІдея – це серце стартапу. Але саму ідею запатентувати не можна. Однак, можна описати ідею стартапу письмово, в такому випадку вона стане об’єктом авторського права.
Технічна частина стартапівЯкщо ви розробили інноваційний продукт або пристрій і в ньому є новизна, промислова придатність, то ви можете запатентувати його. У разі IT-стартапу, вивчивши закон, ви зможете захистити його лише авторським свідоцтвом
Графічна частинаГрафічна частина – обличчя стартапу. Сюди відносять логотип, графічні елементи, макет сайту і т.д. Логотип можна зареєструвати як товарний знак або як промисловий зразок. Графічні елементи і друкована продукція отримують охорону як промислові зразки. Авторські фотографії, ілюстрації і зображення залишаються під захистом авторського права
Текстова частина стартапу Все, що входить в групу текстової частини здебільшого не патентується, але захищається авторськими правами
Аудіо та відео Аудіо- та відеоматеріали отримують охорону, як авторське право, якщо вони містять ім’я автора і дату виникнення авторських прав.

Як запатентувати стартап в Україні?

У кожній країні існують свої правила процедури патентування. У нашому випадку всі документи подаються в Державне підприємство “Український інститут промислової власності (ГУ УІПВ). Розглянемо докладніше процедуру патентування, захисту авторських прав і реєстрації торгових марок в Україні.

1. Реєстрація товарного знака для стартапу

У законодавстві України є різночитання:

  • У ГК використовується термін торгова марка.
  • У Законі України “Про охорону прав на знаки для товарів і послуг”. Тобто знак для товарів і послуг.

Це означає, кажучи торгова марка ми маємо на увазі товарний знак, і навпаки. Якщо у вашого стартапа вже є унікальне ім’я і ви хочете зробити його офіційним, то перше, що потрібно зробити – здійснити патентний пошук з метою виявлення вже наявних ТМ (торгових марок / знаків) з такою ж назвою. До речі, пошук можна здійснити і самостійно в базі даних, яка відкрита і доступна всім.

А тепер про саме “приємне”. Вартість даної послуги в прискореному варіанті – 5 000 грн. Окремо потрібно оплатити підготовку пакету документів на реєстрацію. Прискорена реєстрація займе 4 місяці, а стандартна -14 місяців. Ще один важливий момент полягає в тому, що свідоцтво на товарний знак, в нашій країні, діє протягом 10 років з правом продовження терміну діяльності.

2. Патентування винаходів, корисних моделей і промислових зразків в Україні

Патентування – процедура складна з точки зору дотримання всіх формальностей. Якщо ви вперше зіткнулися з цим питанням, то краще звернутися за консультацією до фахівця, який проведе патентний пошук, складе заявку на видачу патенту і складе патентну формулу.

Патентний пошук потрібен для того, щоб упевнитися в новизні технічного рішення використовуваного в вашому проекті. Далі, складається патентна формулу, яка описує сукупність істотних ознак винаходу.

Далі йде затишшя, адже на розгляд заявки піде 1,5-2 роки. Велика кількість часу йде на кваліфіковану експертизу. Якщо винахід відповідає всім вимогам, видається патент терміном дії 20 років.

Збори за патентування винаходу в Україні – 400-700 грн для фізичних осіб, близько 4000 грн для юридичних осіб. Але це далеко не всі витрати. Щороку, протягом 20 років, доведеться платити збір за підтримання чинності патенту. Ця цифра коливається від 300 до 3000 гривень, для фізичних осіб – 15-190 грн.

Запатентувати промисловий зразок можна за 10-12 місяців за стандартною процедурою за 2 місяці за прискореною. В такому випадку вартість патенту становить 150-300 грн. Він діє 10 років, можна продовжити ще на 5 років. Вартість підтримки патенту – від 100 до 3300 грн для юридичних осіб, і 5% від зазначених сум для фізичних осіб.

Якщо необхідно запатентувати корисну модель, то це можна зробити протягом 4-6 місяців. Він буде діяти протягом 10 років, вартість підтримки від 300 до 2100 грн для юридичних осіб, і 15-105 грн для фізичних осіб.

Коли починати патентувати?

Замислюватися про патентування свого продукту / винаходу необхідно на самому початку формування стартапу. Для цього потрібно здійснити патентний пошук по базах даних Українського патентного відомства. Можна замовити платну послугу у фахівця.

В процесі розробки стає зрозуміло і логічно, які саме частини стартапу необхідно захистити, підбирається подібний засіб охорони прав. До слова, стратегія комерціалізації повинна враховувати тривалість патентних процедур і можливість відмови у видачі патенту.

Висновки

З усього написаного можна зробити висновок, що патентується не ідея, а продукт, процес або винахід. Щоб зрозуміти, треба патентувати ваш стартап чи ні треба зважити всі “за” і “проти”. Варто прорахувати всі витрати на супроводження всього терміну дії патенту і зіставити його з потенційним доходом від ліцензій. Але пам’ятайте, що якщо ви відмовилися від даної процедури і в кінцевому підсумку у когось теж виникла така ідея і він створив ідентичний проект, то відстояти свої права ви не зможете. Так що вирішуйте самі, чи варто патентувати ваш стартап чи ні.

Колесніков Дмитро
Технічний директор, студії BRAINLAB

Залишити відповідь

Ваш e-mail не буде опублікований. Обов'язкові поля позначені *

Хочете зробити щось велике?
Дозвольте допомогти вам.
Чи готові? Зв'яжіться сьогодні.

Зв'яжіться з нами!

info@brainlab.com.ua

Наш офіс

Україна, Київ

вулиця Євгена Сверстюка, 19

Номер телефону

38 (095) 307 888 5

Ми в соцмережах

Калькулятор вартості сайту Brainlab

Цікавить вартість розробки сайту? Наш калькулятор дає можливість вивчити вартість кожного етапу і підібрати відповідний під бюджет варіант.
1. Тип сайту
Сайт візитка

Невеликий сайт, як правило, складається з декількох веб-сторінок (до 5), містить основну інформацію про організацію, приватну особу, компанію.

Детальніше про сайт
Landing Page

Це посадкова сторінка, основне завдання якої, спонукати користувача зробити цільове дію. Така дія може бути направлено на оформлення замовлення, онлайн оплату або отримання контактних даних користувача.

Детальніше про сайт
Корпоративний
сайт

Багатосторінковий сайт, зазвичай містить багаторівневу структуру, особистий кабінет, форми зворотного зв'язку. Такий сайт може бути спрямований як на взаємодію з існуючими клієнтами та партнерами, так і на залучення нових.

Детальніше про сайт
Сайт-каталог

Являє собою багатосторінковий сайт з багаторівневою структурою. Такий сайт містить каталог продуктів компанії, є можливість вказувати ціни, знижки, акції, розділяти контент для різних груп користувачів (опт / роздріб).

Детальніше про сайт
Інтернет магазин

Інтернет-магазин, який містить каталог товарів компанії, з можливістю фільтрації і сортування. Користувачі можуть оформити замовлення, оплатити онлайн, зареєструватися, брати участь в програмі лояльності.

Детальніше про сайт
2. Дизайн
3. Верстка
4. Движок CMS
Тип сайту: Не вибрано
0 $
Дизайн: Не вибрано
0 $
Верстка: Не вибрано
0 $
Движок CMS: Не вибрано
0 $
Приблизна вартість:0 $
Зразкові терміни:0 днів

Хочете зробити щось велике?
Дозвольте нам допомогти вам.

Чи готові? Зв'яжіться сьогодні.
Заповніть поле
Заповніть поле
Заповніть поле
Дякую за заявку!

Наші менеджери зв'яжуться з вами найближчим часом.