Маркетинговий план: покрокова інструкція по створенню
Зміст:
- Що таке маркетинговий план
- Для чого потрібен маркетинговий план
- Види маркетингових планів
- Як скласти маркетинговий план
- Структура маркетингового плану
- Переваги та недоліки маркетингового плану
Щоб робота йшла як по маслу, потрібно мати перед очима чіткий план. Навіть якщо ви думаєте, що можете утримати все в своїй голові, ви помиляєтеся. Так, може на початковому етапі пару тижнів ви будете діяти як треба, але з часом ви почнете втрачати важливі моменти. У бізнесі це неприпустимо. Щоб уникнути краху, потрібно скласти собі маркетинговий план, який дозволить втілити в життя цілі та ідеї. Але план повинен бути детальний. Інакше користі від нього не буде.
Такий план важливий не тільки у виробничому опрацюванні, але і у фінансовому. У статті ми розповімо, як правильно скласти маркетинговий план, щоб він швидко привів вас і ваш бізнес до успіху.
Що таке маркетинговий план
Почнемо з простого, з визначення. Маркетинговий план – це покрокове керівництво по досягненню як короткострокових, так і довгострокових цілей проекту або компанії. Такий документ містить комплекс дій, спрямованих на реалізацію стратегій бренду.
Такий план повинен мати чітку структуру. При цьому накидати такий план – це справа кількох місяців. Так як тут потрібно врахувати багато нюансів: ринок, споживача, товар, конкурентів та ін. Ви повинні бути готові до того, що перед початком створення інтернет-магазину (як приклад) вам потрібно витратити час на маркетинговий план. Грамотна підготовка дозволить вам не тільки втриматися на плаву, а й бути першим.
Маркетинговий план повинен розглядати кілька стратегій розвитку. Таке планування необхідно і вам і вашим співробітникам. Його можна створювати в будь-якому форматі. Головне, щоб було всім зручно в ньому розібратися. Наприклад, можна створити детальну таблицю в Excel, Word або PDF. Тут ніяких чітких вимог немає.
Для чого потрібен маркетинговий план
Завдяки правильному (це ключове слово) маркетинговому плану ви зможете не тільки систематизувати роботу, а й пристойно знизити витрати. Для себе потрібно відзначити те, що такий набір чітко прописаних дій важливий для будь-якого бізнесу. Він допоможе адаптуватися під зміни ринку і розставити пріоритети.
Маркетинговий план потрібен для:
- Визначення, де компанія / проект знаходиться на даному етапі.
- Визначення майбутнього компанії. У плані повинні бути зазначені цілі, при цьому вони повинні бути чіткими. Варто запам’ятати розумну думку – без просування вперед ефективність роботи буде знижуватися. У цьому ж маркетинговому плані і повинна бути інформація про те як добитися цих цілей. Наприклад, в ньому повинні бути вказані використовувані інструменти.
- Встановлення термінів. У плані повинні бути вказані точні дати, коли буде вирішена та чи інша задача.
Види маркетингових планів
Маркетингові плани можуть різнитися за назвою, обсягом, методом складання, але ось основні пункти завжди будуть єдині. Про те, які плани існують розглянемо далі.
Маркетинговий план SOSTAC
Суть такого планування зводиться до:
- Аналізу поточної ситуації, тобто нинішній стан компанії. Тут потрібно відзначити конкурентів, клієнтів і канали, які використовують для залучення аудиторії.
- Постановці мети. Тут потрібно визначити чіткі завдання і цілі, до яких прагне компанія. Пам’ятайте, цілі повинні бути чіткими, обмеженими в часі.
- Розробці стратегії і шляхів досягнення мети. Тобто як потрапити з пункту А в пункт В.
- До тактики досягнення мети. У цьому пункті потрібно описати інструменти, які можуть знадобитися для того, щоб втілити заплановане в реальність.
- Діям по реалізації тактики. На цьому етапі потрібно правильно розподілити бюджет, розписати кроки, які потрібно зробити для досягнення задуманого.
- Контролю. Важливий етап, де потрібно прописати KPI, що дозволяє вимірювати результативність.
Маркетинговий план на одну сторінку
Простий, але в той же час ефективний план, який відмінно підійде новачкам. Тут наголос робиться на визначення ЦА і на опис ліда. Також в плані вказують як зробити з ліда покупця. Вірніше сказати, які для цього необхідно використовувати інструменти. Також в плані потрібно вказати і способи взаємодії з клієнтом.
Найкоротший маркетинговий план
Такий тип планування розробив Келлі Одел, який зрозумів, що всі існуючі маркетингові плани об’ємні. Модель являє собою таблицю, де є всього чотири рядки і шість стовпців. Заповнивши всі поля у вас вийде готовий, ефективний план.
Важливо писати завдання коротко і ясно, щоб короткий план не перетворився в стратегію на 10 аркушів.
Класичний маркетинговий план
Як і попередні варіанти, такий план теж складається з аналізу, визначення мети і стратегії, а також тактики її досягнення.
Можна використовувати класичну таблицю Excel, а щоб доступ був відразу у декількох співробітників і зміни завжди зберігалися, скористайтеся Google Excel.
Як скласти маркетинговий план
Щоб коректно скласти план дійте наступним правилам:
- Визначте цілі.
- Проаналізуйте положення бренду на ринку.
- Вивчіть і проаналізуйте ЦА,
- Вкажіть чіткі цілі (з датами) та завдання.
- Розподіліть бюджет.
Пам’ятайте, що потрібно уникати розмитих цілей. Протягом часу в план можна вносити корективи.
Структура маркетингового плану
Як тільки пройшов підготовчий процес, можна приступати до розробки структури плану. Але її потрібно сформувати так, щоб з нею можна було працювати. Непогано згрупувати завдання в блоки, щоб відразу було видно, що до чого відноситься. Як же виглядає структура, скажімо так, ідеального плану? Дивись нижче.
1. SWOT-аналіз
Цей аналіз дозволить визначити стан вашої компанії / проекту на ринку. Щоб правильно побудувати таку матрицю потрібно детально вивчити бізнес. І перше, що потрібно зробити – прописати своє УТП. Як ви вирішите проблеми клієнтів, чим ви вигідно відрізняєтеся від конкурентів та інше.
Проводячи SWOT-аналіз пам’ятайте наступне:
- Спирайтеся тільки на факти.
- Не використовуйте об’єктивні оцінки.
- Уважно вибирайте питання.
У підсумку, такий аналіз дозволить вам зрозуміти в якому напрямку розвивати свій бізнес, над чим потрібно ще працювати. Більш того, ви визначите можливі загрози і зможете розробити антикризові заходи. Тобто робота на випередження.
2. Місія компанії
Місія = мета. І в нашому питанні місія – це те, заради чого ви працюєте.
Знаєте фразу класика: “Життя задихається без мети”? Так ось, її можна легко застосувати і в нашому питанні. Якщо у вашого бізнесу немає мети і місії, то в підсумку ви ні до чого не прийдете.
3. Конкурентний аналіз
Ви повинні знати свого ворога в обличчя. Звичайно ворог, це голосно сказано, і тут правильно говорити конкурент. Ви повинні знати його сильні і слабкі сторони, визначити звідки компанія отримує трафік. Ці корисні для вашого бізнесу дані допоможуть вам грамотно побудувати роботу.
4. Цільова аудиторія
Цільова аудиторія (ЦА) – група покупців продуктів і послуг. Саме на ЦА спрямовані всі маркетингові комунікації бренду. Ви працюєте для них. Якщо ви тільки почали розвивати свій бренд і не маєте поняття, хто ваш покупець, спробуйте скласти його портрет. Для цього потрібно визначити: стать, вік, рівень доходу, місце проживання, інтереси, освіта та ін.
5. Маркетингова стратегія
У цьому пункті потрібно написати план розвитку кожного елемента. Особливу увагу зверніть на:
- підвищення якості;
- розширення асортименту;
- просування;
- комунікація з ЦА,
Якщо говорити більш конкретно, то повна модель складається з 6 пунктів:
- продукт;
- ціна;
- місце;
- люди;
- процес;
- речові докази.
6. Бюджет
В маркетинговий-план важливо внести бюджет, щоб не спустити відразу всі свої гроші. При цьому кожна задача повинна бути правильно прокалькульована. Внести вартість поряд із завданням і не відступайте від задуманого.
7. Вибір інструментів планування
Звичайно, ви можете написати свій маркетинговий план в зошиті або в блокноті. Але це буде не зручно і розмазано. Так як ми живемо в сучасному світі, найкраще використовувати спеціальні інструменти:
- Trello.
- Google Excel.
- Evernote.
Ці сервіси спрямовані на спрощення роботи. Ви можете сміливо вносити зміни, коригувати план. Плюс і в тому, що можна відкрити доступ кільком користувачам.
Переваги та недоліки маркетингового плану
З усього написаного вище, висновок, що маркетинговий план потрібен будь-якому бізнесу, очевидний. Можна навести кілька переваг даного планування:
- економія часу і грошей;
- можливість швидко досягти поставленої мети;
- всі бачать поставлену задачу і діють за планом.
Говорячи про мінуси, то швидше за все він тут один – час, який потрібно витратити на складання цього плану. Але іноді краще витратити місяць-два один раз, ніж потім рвати волосся, намагаючись виправити помилки.