Веб студія » Блог » Як тестувати веб-сайт: основні етапи і поради
Дата публікації: 6 Вересня 2020

Як тестувати веб-сайт: основні етапи і поради

Створення сайту – процедура складна, де кожен учасник команди виконує конкретні дії. Завершальний етап усього процесу – web тестування сайтів. Дана процедура грає найважливішу роль в створенні ресурсу, так як саме від якості тестування залежить подальше життя проекту. Як показує практика, багато розробників не приділяють належну увагу цьому етапу, покладаючись виключно на свої знання і досвід. І що ми отримуємо в результаті? Помилки, які призводять до колосальних витрат часу, сил і грошей. Ресурс, який працює некоректно, викликає у користувачів негатив, в результаті довіру до компанії падає, що негативно впливає на її репутацію. Тест сайту може займати до 50% часу і бюджету. У даній статті ми розповімо, звідки взялася ця цифра і як тестувати сайт, його етапи та методи.

Основні методи і цілі тестування веб-сайту

Основна мета тестування – перевірка функціонування ресурсу на відповідність до висунутими вимогами. Здавалося б, як можна перевірити сайт або ПО на помилки, якщо спочатку ніхто не користується проектом? Все просто. Тестувальники спеціально створюють штучні ситуації, які можуть в майбутньому виникнути в роботі з ресурсом. Проводиться аналіз поведінки ресурсу на запропонованих умовах. Коли фахівець виявляє баг (професійна назва помилки) він передає свій звіт project-менеджеру, який в подальшому розподіляє роботу за своїм усунення серед інших учасників проекту. Коли помилки усувають, сайт знову тестують. Тестування буде проводитися до тих пір, поки сайт не стане ідеальним.

Тестування на помилки здійснюється різними методами і, щоб домогтися коректного функціонування сайту, фахівці створюють певний план дій.

Етапи тестування веб-проектів:

  • Тестування функціональності;
  • Перевірка usability сайту (зручність користування);
  • Тест продуктивності;
  • Перевірка на безпеку;
  • Тестінг інтерфейсу, UI Testing.

Розглянемо докладніше кожен етап перевірки і розберемося в подробицях.

Функціональне тестування сайту

Функціональне тестування сайту – вид перевірки, що виявляє неправильну роботу функціонала програми.

Чек лист функціонального тестування:

  • Перевірка правильності роботи головних функцій ресурсу.
  • Виявлення посилань ведуть до одній сторінці.
  • Коректність внутрішніх посилань.
  • Перевірка призначених для користувача форм. Сюди входять: додавання коментарі в блог, зворотний зв’язок та інше.
  • Перевірка полів і сторінок «авторизація», «реєстрація».
  • Коректність роботи «Купівля товару» (додавання в корзину).
  • Перевірка додавання, видалення і редагування даних користувачів, товарів і замовлень.
  • Звірка контенту, наявного на сайті з тим, що представив замовник.

Функціональне тестування ресурсу буває декількох видів.

Ad-hoc тестуванняНегативне тестуванняЕквівалентні тестиExploratory testing
Тестування без підготовки. Дозволяє визначити: чи зрозуміло призначення форм, чи всі обов’язкові поля відмічені, чи є перевірка правильності введення контактних даних. Переваги такого тесту: економія часу, важливі проблеми виявляються на початкових етапах.Тестування на збій. Тут застосовується велика кількість креативних підходів перевірки на предмет невірних даних. Суть процесу полягає в тому, щоб перевірити, показуються будь-які помилки користувачеві, де вони можуть бути. Також негативне тестування проводиться для забезпечення стабільності додатки.Група тестів, робота яких призводить до одного й того ж результату. Якщо один з тестів виявить помилку, то інші теж її виявлять.Інтуїтивне тестування, яке має на увазі під собою одночасне проектування, виконання тестів і навчання продукту.

Юзабіліті (usability) тестування

Даний етап тестування дозволяє перевірити, на скільки зручний сайт для користувача, на скільки легко йому знайти ту чи іншу інформацію. Одним слово, комфортність виконання бажаних дій.

Основна мета тестування usability:

  • Визначити, чи зрозумілий ваш сайт для користувача, чи зручний.
  • Зрозуміти на скільки зручна навігація.
  • З’ясувати, яке враження створюється у користувача.
  • Оцінити, що може бути зайвим на ресурсі.

Чек лист тестування сайту на юзабіліті:

  1. Навігаційне тестування. Тут фахівець перевіряє чи всі сторінки, кнопки і поля зрозумілі користувачеві. Чи є доступ до головної сторінки і меню з усіх інших сторінок.
  2. Тестування контенту. Спеціаліст перевіряє наявність граматичних помилок, на скільки контент інформативний, чи мають картинки і відео потрібні розміри і якість, чи всі заголовки проставлені коректно.
  3. Зручність користування. Тестувальник оцінює на скільки зрозуміла структура веб-додатки і чи є зайві компоненти на ресурсі (перевіряються всі сторінки).

Тестування продуктивності: навантаження на сайт

Важлива перевірка – тестування на продуктивність. Це необхідно для того, щоб з’ясувати, чи витримає певне навантаження система. Визначити оперативність і стабільність роботи, адже сайт повинен витримувати високі навантаження.

Чек лист тестування сайту:

  • Проведення стрес-тестування для визначення поведінки сайту за межами очікуваної робочої навантаження.
  • Вивчення поведінки сайту при збільшенні робочого навантаження, так зване тестування навантаження.
  • Перевірка на здатність роботи протягом або трохи довше прийнятного періоду. Тестування стабільності.
  • Тест на продуктивність ресурсу (об’ємне тестування) за рахунок збільшення обсяги бази даних.
  • Тестування, де перевіряється швидкість роботи ресурсу при одночасному перебивании на ньому великої кількості користувачів.
  • Тест на швидкість завантаження сторінок.
  • Перевірка коректності роботи сайту при безперервної додаткового навантаження, тестування на витривалість.

UI Testing: тест для користувача інтерфейсу

Не варто плутати тестування інтерфейсу з перевіркою юзабіліті. Це два різних етапу загального тесту. UI – тест перевіряє відповідність графічного інтерфейсу сайту.

Тестування інтерфейсу, чек-лист:

  • Перевірка на відповідність всім стандартам графічних інтерфейсів
  • Тестування з різними дозволами екрану.
  • Перевірка сумісності зі всіма браузерами і їх версіями (кроссбраузерность).
  • Тестування інтерфейсу на смартфонах, кпп, планшети.
  • Локалізоване тестування: точність перекладу, перевірка довжини назв та інше.

Тестування мобільної версії сайту

Число людей, що використовують тільки смартфон для входу в інтернет, зростає з кожним днем. Тому, тестування мобільної версії сайту – важливий етап для розвитку проекту.

Якщо ваш сайт має мобільну версію, проведіть перевірку відповідно до цього чек-листом:

  • Перевірте, чи існує сумісність з планшетами та смартфонами.
  • Протестуйте навігацію і переконайтеся, що вона проста.
  • Визначте час завантаження сайту, оптимізуйте його.
  • Переконайтеся в тому, що кнопки мають необхідний розмір для людей з великим пальцем.
  • Обов’язково оптимізуйте розміри зображень.
  • Обов’язково використовуйте маркери і невеликі пропозиції.
  • Не варто використовувати Flash і спливаючі вікна
  • Протестуйте, можливість набору номера телефону за допомогою одного кліка (у випадку інтернет-магазину).

Безпека: тестування сайту на уразливості

Дана перевірка – ключ до надійності сайту. Основна мета такого тестування полягає в перевірці на вразливість різних атак. Наприклад, якщо ми говоримо про інтернет-магазин, то швидше за все, тестувальник перевірятиме на SQL, запит до бази даних. Для здійснення такої перевірки необхідно імітувати атаку шкідливого джерела, після чого оцінити рівень безпеки ресурсу.

Чек-лист перевірки на вразливість:

  • Провести тестування функцій безпеки SSL.
  • Необхідно перевірити, відсутня можливість несанкціонованого доступу в захищеним сторінок.
  • Протестувати автоматичне припинення перевірки сеансів, після тривалого простою користувача.
  • Протестувати, чи всі помилки і спроби злому реєструються і зберігаються в окремому файлі. Це необхідно для подальшого аналізу.
  • За допомогою автоматичних скриптів перевірити коректність роботи капчі.
  • Перевірити, чи не завантажуються файли з обмеженим доступом без дозволу.
  • Переконайтеся, що при некоректному введенні логіна і пароля, користувача не пускає в систему.

Регресивне тестування

Регресийне тестування дозволяє упевнитися в тому, що існуюча функціональність не була порушена змінами в коді. Для розуміння наведемо приклад: ваша компанія створила додаток «Ліхтарик». У нього всього дві функції: «Включити» і «Вимкнути». Ваші фахівці провели тестування функціональності і переконалися, все працює коректно. Можна не турбуватися. Через деякий час ваша команда додає ще одну функцію – «Включення ліхтарика при струшуванні смартфоном». Тестувальників вже необхідно перевірити не тільки нову функцію, а й попередні дві (включення / вимикання). Раптом нововведення торкнулося їх?

Це яскравий і зрозумілий приклад регресивного тестування в процесі розробки ПЗ.

Чек-лист регресійного тестування:

  • Провести аналіз внесених зміни, пошук областей, які могли бути порушені.
  • Правильне складання набору текст-кейсів для пильнує тестування.
  • Проведення регресійного тестування.
  • Складання звіту про дефекти, якщо такі є.
  • Усунення знайдених дефектів і їх верифікація.
  • Проведення другого кола регресійного тестування (проводиться до моменту повного виключення багів)

Висновок: підводимо підсумки

Тестування сайту – це складний процес, від якого залежить якість роботи ресурсу, враження користувачів про компанію. Цей етап створення сайту, можна назвати гарантом спокою замовника і виконавця. Не варто ігнорувати тестування, в зворотному випадку, це може призвести до додаткової витрати часу і грошей.

Перед тим як приступити до перевірки обговоріть всі важливі деталі з командою. Головне використовувати великий підхід із застосуванням різних технік, аналізу і набору методик тест-дизайну.

Трохи порад:

  1. Визначтеся з видами тестування, які необхідно провести вашому проекту.
  2. Складіть список пристроїв, ОС, браузерів на яких необхідно провести тестування.
  3. Визначте цілі проекту і ключових користувачів веб-ресурсу.

Пам’ятайте, що тестування сайту необхідно будь-яким проектам, починаючи від інформаційного порталу, закінчуючи інтернет-магазином.

Колесніков Дмитро
Технічний директор, студії BRAINLAB

Залишити відповідь

Ваш e-mail не буде опублікований. Обов'язкові поля позначені *

Хочете зробити щось велике?
Дозвольте допомогти вам.
Чи готові? Зв'яжіться сьогодні.

Зв'яжіться з нами!

info@brainlab.com.ua

Наш офіс

Україна, Київ

вулиця Євгена Сверстюка, 19

Номер телефону

38 (095) 307 888 5

Ми в соцмережах

Калькулятор вартості сайту Brainlab

Цікавить вартість розробки сайту? Наш калькулятор дає можливість вивчити вартість кожного етапу і підібрати відповідний під бюджет варіант.
1. Тип сайту
Сайт візитка

Невеликий сайт, як правило, складається з декількох веб-сторінок (до 5), містить основну інформацію про організацію, приватну особу, компанію.

Детальніше про сайт
Landing Page

Це посадкова сторінка, основне завдання якої, спонукати користувача зробити цільове дію. Така дія може бути направлено на оформлення замовлення, онлайн оплату або отримання контактних даних користувача.

Детальніше про сайт
Корпоративний
сайт

Багатосторінковий сайт, зазвичай містить багаторівневу структуру, особистий кабінет, форми зворотного зв'язку. Такий сайт може бути спрямований як на взаємодію з існуючими клієнтами та партнерами, так і на залучення нових.

Детальніше про сайт
Сайт-каталог

Являє собою багатосторінковий сайт з багаторівневою структурою. Такий сайт містить каталог продуктів компанії, є можливість вказувати ціни, знижки, акції, розділяти контент для різних груп користувачів (опт / роздріб).

Детальніше про сайт
Інтернет магазин

Інтернет-магазин, який містить каталог товарів компанії, з можливістю фільтрації і сортування. Користувачі можуть оформити замовлення, оплатити онлайн, зареєструватися, брати участь в програмі лояльності.

Детальніше про сайт
2. Дизайн
3. Верстка
4. Движок CMS
Тип сайту: Не вибрано
0 $
Дизайн: Не вибрано
0 $
Верстка: Не вибрано
0 $
Движок CMS: Не вибрано
0 $
Приблизна вартість:0 $
Зразкові терміни:0 днів

Хочете зробити щось велике?
Дозвольте нам допомогти вам.

Чи готові? Зв'яжіться сьогодні.
Заповніть поле
Заповніть поле
Заповніть поле
Дякую за заявку!

Наші менеджери зв'яжуться з вами найближчим часом.